‘We gaan nu verder op de inhoud’

Digitalisering doorstroom-portfolio
08-07-2011    Redactie    Nieuwsarchief

Wilma Wagemakers projectleider voor de digitalisering van het doorstroom-portfolio in de regio Zuidoost-Brabant.

Het betreft een nieuw instrument voor het voortgezet onderwijs om hun leerlingen beter in beeld te krijgen. ‘Want je ziet als school meteen waar een leerling mee bezig is, waar knelpunten zitten en of hij al bij een nieuwe opleiding is aangemeld. Daardoor kun je sneller ingrijpen als er schooluitval dreigt of als de problemen bij een leerling te hoog oplopen’, zegt Wilma Wagemakers projectleider voor de digitalisering van het doorstroom-portfolio in de regio Zuidoost-Brabant.

Het doorstroom-portfolio is vooral bedoeld om de overgang van VMBO naar MBO beter te laten verlopen. Juist tussen deze twee schooltypen schort het vaak aan een goede aansluiting waardoor veel leerlingen voortijdig afhaken. Scholieren geven in dit digitaal systeem hoe ze tot een bepaalde schoolkeuze zijn gekomen, welke drijfveren daarachter zitten, waar ze kansen zien zich verder te ontwikkelen en of ze een bijbaantje hebben. ‘De mentor kan er in aangeven hoe de leerling functioneert, waar de vervolgschool op moet letten en of hij zijn leerling wel geschikt acht voor die opleiding. In het ideale plaatje rolt daar een school uit die bij de leerling en zijn mogelijkheden past.’

Positieve reacties

Het nieuwe middel tegen schooluitval werd afgelopen schooljaar ingevoerd op alle VO scholen in de regio. Wagemakers is tevreden over de introductie. ‘Over het algemeen reageren de scholen positief op de doorstroom-portfolio. We hebben weinig klachten ontvangen. Ik vind het begrijpelijk want de methode heeft het onderwijs veel te bieden. Omdat alles via internet loopt is het makkelijk om het overzicht makkelijk up to date te houden, en de school kan á la minute een actuele stand van zaken krijgen over zijn leerlingen. Hooguit de communicatie verliep in het begin wat moeilijk. Voordat alle mentoren weten hoe zo’n systeem werkt ben je een heel eind verder.’

Wagemakers c.s. gaan in het najaar analyseren welke resultaten met de nieuwe aanpak bereikt zijn. ‘Loop het zoals we willen, of zitten er nog haken en ogen aan? Het eerste jaar hebben we gekozen om organisatorisch alles in kannen en kruiken te krijgen, nu gaan verder op de inhoud.’ De projectleider ziet op de voorhand al verbeterpunten. ‘We kunnen bijvoorbeeld proberen via dit systeem de competenties beter in beeld te krijgen. Zodat je een nog completere leerling aflevert.’