Wij binden mensen met diverse achtergronden, wij verbinden werelden

Matchmentor
24-09-2014    Redactie    Nieuwsberichten

Matchmentoren ondersteunen jongeren die daar zelf voor kiezen in het succesvol doorlopen van hun schoolloopbaan. 

Dat ondersteunen kan bijvoorbeeld inhouden de motivatie vasthouden om de opleiding af te ronden. Maar bijvoorbeeld ook bij het organiseren van hun leven, van de combinatie van lesdagen, praktijkdagen en een bijbaan, schuldenregelingen treffen, communicatieve en sociale vaardigheden oefenen, overzicht krijgen en houden, structuur aanbrengen, de overstap maken naar een andere opleiding.

Sterk en goed concept
Matchmentor is een samenwerkingsverband tussen de LEVgroep,  basisscholen, VMBO’s en ROC Ter AA. ‘We zetten Matchmentoren, de ondersteuners van de jongeren, in bij kinderen van groep 7 en 8 van de aangesloten basisscholen , op ROC Ter AA en op de VMBO’s in Helmond en in de regio: Son en Breughel, Nuenen, Geldrop/ Mierlo, Gemert /Bakel en Deurne. Ik vind het een heel sterk en goed concept omdat je naast elkaars expertise ook gebruik kunt maken van de vindplaatsen van jongeren.’ Aldus Liesbeth van der Hagen van ROC Ter AA.

Matchmentor op ROC Ter AA is dus een onderdeel van het veel uitgebreider Matchmentor programma. OP ROC Ter AA zetten ze matchmentoren in voor jongeren van niveau 1, 2 en niveau 3 die ze, als je het tot één kernzin terugbrengt, ondersteunt om hun schoolloopbaan met succes af te ronden. ‘Wij binden mensen met diverse achtergronden, wij verbinden werelden.’

We zijn “Masters in mentoring” en dat betekent dat we een pilot zijn voor de inzet van speciaal getrainde Matchmentoren bij jongeren met  ASS en met ADHD. Bij deze pilot die we Matchmentor+ noemen, werken we heel nauw samen met GGZ en met MEE. 

Kritische succesfactoren voor deze aanpak
‘Matchmentor’ is een sterk en goed concept maar er zijn kritische succesfactoren voor deze aanpak. Waar moet je onder andere  rekening mee houden?

  • Mentees (de vragende jongeren) die zich kwetsbaar dúrven en die zich dus ook sterk kúnnen opstellen.
  • Betrokken, deskundige, coachende matchmentoren die open in trajecten kunnen stappen. Matchmentoren die zich proactief en positief opstellen, die bereid en in staat zijn mee te denken met het Matchmentorproces en die kritiek neer kunnen leggen waar die thuis hoort.
  • Coördinatoren die de mentees en die de matchmentoren kennen en die naast kennis van de ondersteuningsvraag van de mentees, empathisch zijn, flexibel en vernieuwend kunnen werken, eventueel buiten gebaande paden werken.  Matchen is bepaald geen papieren zaak.
  •  

Matchmentor kan een succevolle aanpak zijn om VSV terug te dringen en jongeren te ondersteunen om hun schoolloopbaan met succes af te ronden.