‘Soms bereik je met hulp meer dan met straf ’

Ingrid Ensing
07-10-2010    Redactie    Nieuwsarchief

Ingrid Ensing, Onderbouw van het Vakcollege dr. Knippenberg in Helmond

Ingrid Ensing,directeur Onderbouw van het Vakcollege dr. Knippenberg in Helmond is er niet meteen uit. ‘Ik zie het altijd als een signaal. Niet op tijd komen, spijbelen; als je er niet meteen actie op onderneemt, ontwikkelt het zich tot een patroon.’ Zij vindt dat haar school een strak verzuimregime hanteert. ‘Elke tweede uur gaat de conciërge alle klassen langs om te kijken wie er niet is. Om tien uur s’ morgens hebben we dus al een actueel beeld. Elk uur verzuim moet dubbel worden ingehaald, en we melden consequent aan de leerplichtconsulent. Als er Ingrid Ensing, directeur Onderbouw van het Vakcollege dr. Knippenberg in Helmond een gesprek wordt belegd met de ouders van een spijbelende leerling zit ik er ook altijd bij.’ Ensing prijst zich gelukkig een kleine school voor voortgezet onderwijs te leiden. ‘We hebben maar 225 leerlingen en hebben snel in de gaten of er onder hen jongens of meisje bij zijn die de weg kwijt zijn of met dieper liggende problemen zitten.’

Dat de leerplichtconsulenten in Helmond nu voortaan vaste scholen onder hun hoede hebben, ziet ze als een groot voordeel. ‘We hebben scholieren uit de hele regio. Voorheen moesten we vaak een hele rits gemeenten afbellen om door te geven wie er wegbleef uit de les. Nu heeft elke school in de hele regio zijn een eigen vaste leerplichtambtenaar en dat komt de communicatie, de registratie en snel ingrijpen ten goede.’

Volgens de directeur is er bijna altijd méér aan de hand als een leerling verzuimt. ‘Een kind spijbelt niet zomaar. Negen van de tien keer is er thuis of op school iets niet in orde. Een gebroken gezin, pesten; er zijn vele varianten denkbaar. Daarom is voor de oplossing is altijd maatwerk nodig. Soms bereik je met hulp meer dan met straf.’