VSV II-project doorslaand succes

Succesverhaal
14-01-2011    Redactie    Nieuwsarchief

Sabine Maskikit en Koen Curfs

Begeleiding

Want daar draait het volgens Coolen bij het VSV II-project om, begeleiding. ‘Er zijn zo ontzettend veel keuzemogelijkheden. Het aanbod aan opleidingen is gigantisch. Ik zou als 16-jarige ook moeite hebben met het maken van de juiste keuze.’ Maar ook persoonlijke problemen, grote afwezigheid of gedragsproblemen kunnen de oorzaak zijn van voortijdig schoolverlaten. ‘Door die leerlingen te begeleiden, kunnen we voortijdig schoolverlaten voorkomen en ervoor zorgen dat de overstap van het vmbo naar het mbo soepeler verloopt.’

Coaching

Hoe dat in zijn werk gaat? Coolen legt uit: ‘In het laatste jaar van het vmbo kunnen docenten een redelijke inschatting maken welke leerlingen een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het maken van een studiekeuze. Wij gaan die leerlingen op dat moment al coachen om de overgang van het vmbo naar het mbo zo goed mogelijk te laten verlopen.’ Maar zitten die leerlingen daar wel op te wachten? ‘Dat is het mooie van het verhaal’, aldus Coolen. ‘In eerste instantie helemaal niet. Ze hebben geen zin om hun problemen te delen met anderen en al helemaal niet met een onbekende. Daarom moet je een band met ze opbouwen. En niet alleen met hen, maar zeker ook met de ouders of verzorgers van de leerling. Op het moment dat die vertrouwensband er is, zijn ze ontzettend blij dat ze geholpen worden. Onze coaches investeren echt in de jongeren en dat voelen ze.’

Vertrouwen winnen

Koen Curfs en Sabine Maskikit zijn respectievelijk namens het Vakcollege Helmond en ROC Ter AA betrokken bij het project als coaches. Ze leggen uit hoe ze het vertrouwen proberen te winnen. ‘Het is heel belangrijk dat je niet optreedt als docent. Juist niet zelfs. We zijn een coach. Iemand die in de gaten houdt hoe het met de leerling gaat en kan bijsturen en coachen waar nodig. We gaan dan ook uit van de vraag van de leerlingen zelf. Ze moeten zelf naar ons toekomen. En dat werkt tot nu toe geweldig. We staan ook echt buiten de school. Door de opgebouwde vertrouwensband, is het voor leerlingen gemakkelijk om problemen bij ons aan te geven. Samen bekijken we de mogelijke oplossingen. Door preventief op te treden en problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken, wordt voorkomen dat leerlingen plotseling stoppen met school.’

Contact houden

De coaching houdt overigens niet op nadat de leerling een keuze heeft gemaakt en begint aan zijn mbo-opleiding. ‘We blijven contact houden. Juist die eerste maanden zijn erg belangrijk. Dan is de kans op uitval groot. Niet alleen de lesstof is anders, ook de manier van lesgeven is niet te vergelijken met de middelbare school. Door de studenten te blijven coachen en stimuleren maken we de overgang makkelijker.’

Overdracht

Na een jaar nemen de studieloopbaanbegeleiders (SLB’ers) het over van de VSV-coaches. Coolen: ‘Het aantal studenten dat na het eerste jaar afvalt is een stuk lager. Daarnaast zijn onze SLB’ers ook goed in staat om onze studenten te begeleiden. En zo krijgen de coaches gelegenheid om nieuwe vmboleerlingen te helpen bij het maken van een goede keuze!’

Resultaten

En de resultaten mogen er zijn! In de afgelopen twee jaar zijn er zo’n honderd studenten begeleid door de coaches. Vorig jaar zijn slechts drie van de vijftig studenten uitgevallen. ‘Een resultaat om trots op te zijn’, aldus Anke Coolen. ‘Nu moeten we ervoor zorgen dat we deze lijn doorzetten.’ En daarvoor is het contact houden met de student van doorslaggevend belang, vinden Maskikit en Curfs. ‘We hebben iedere twee weken een gesprek met de studenten die we begeleiden. Ze zien ook echt in dat we er voor ze zijn. We doen het echt voor hen. Elke leerling die we binnenhouden, is er één! Het geeft ontzettend veel voldoening.’

Uitbreiden
Wegens het succes van het VSV II-project, dat wordt betaald met zowel landelijke als provinciale subsidie, is besloten het aantal middelbare scholen uit te breiden. Zo wordt er op dit moment niet meer alleen samengewerkt met het Vakcollege Helmond, maar ook met het Varendonck College in Asten en Someren, het Commanderij College in Gemert en Laarbeek en het IVO in Deurne.